יום שבת, 8 בדצמבר 2012

שמונה נרות חנוכה

בשנה שעברה עסקנו בכמה תירוצים לקושיא הידועה למה מדליקים שמונה נרות הרי בפח השמן היה שמן לדלוק יום אחד והנס היה שיבעה ימים?
על השאלה הנ"ל פורסם ספר בשם ימי שמונה שנותן 505 תירוצים לשאלה זו
http://www.hebrewpublishing.com/pdf/yemy_shmona_001_320_NEW.pdf
וננתח כאן מספר תירוצים:
תירוץ נד:
"לזכר הנס של יהודית שהאכילה מאכלי חלב לאליפורני ואח"כ ערפה ראשו" וידוע שמטעם זה אף נשים חייבות במצוות חנוכה, ומעשה גבורה זה מזכיר לנו את מעשיה של יעל אשת חבר הקיני שערפה את ראשו של סיסרא שר הצבא. וראוי לזכור הטעם לזה שאחת מגזרות היוונים הייתה "כל הנישאת תיבעל להגמון תחילה" ובזה רצו לגזור ל הקדושה בעם ישראל ובימינו רק בימים האחרונים התבשרנו על נווטת דתייה שעומדת לסיים קורס טיס.
תירוץ נח:
"שהיו שני ניסים נס נסתר ניצוח רבים ביד מעטים ונס גלוי נס פח השמן והיום הראשון נקבע על הנס הנסתר נס הניצחון" ואכן ניתן להסביר את כל ניצחונות  יהודה בהתאם לטקטיקות צבאיות טובות כפי שהראינו במאמרים קודמים אך תמיד ראוי לזכור את הנס.
גם במבצע עמוד ענן ניתן להסביר ת עצירת הטילים במערכת כיפת ברזל המדהימה אך עצם פחיתוח, המהירות, המחיר הזול וכד' גובל במעשי ניסים - התעוררות מלמעלה ומלמטה.
תירוץ קז:
"על שתיכף ניגשו לחדש העבודה" דהיינו עם הניצחון לאהלכו איש לביתו ולעסקיו הפרטיים אלא קודם כל עסקו בטיהור המקדש, ושמו צורי הכלל לפני הצורך פרטי של כל אחד, בדיוק כפי שראינו בכל מערכה שאנשי המילואים המדהימים יוצאים גם מבלי שנקראו.
תירוץ שכ
"בזכות ההכנה" דהיינו שבזכות שביום התכוננו להדלקה וחיפשו את השמן עד שמצאו אותו קבעו 8 ימים ומשמעות העניין שיש ערך גם להכנה ולא רק לביצוע
תירוץ שמב
"הוסיפו יום אחד כמו משה בחנוכת המזבח" עבורנו החשמונאים הם היסטוריה, עבורם מלחמות ישראל בכניסה לארץ וחנוכת המקד ע"י שלמה והמשכן ע"י משה היו היסטוריה וכבעלי תודעה היסטורית מפותחת ניצלו כל הזדמנות להזכיר את העבר החל מהקרבות (למשל המעבר דרך המצפה שבו שמואל פגש את שאול לפני הקרב מול עמלק) וכלה בקביעת שמונה ימים רמז לשמונה הימים של חנוכת המשכן.
תירוץ תז
"לשנה הבאה הרגישו ביום הראשון את הארת הנס" דהיינו שיש הרבה דברים שבשעב שהם קורים לא שמים אליהם נס ולא מתייחסים אליהם אבל בעתיד מבינים את חשיבותם

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה