יום שבת, 23 בנובמבר 2013

וישב - תסמונת הש"ג או אחריות המפקד?

כ כסליו התשע"ד
23/11/2013
בסוף פרשת וישב אנו נתקלים בסיפורו של יוסף בבור ובפתרון החלום שפותר לשני השרים של המלך - שר המשקים ושר האופים.
הבה נראה את לשון הפסוקים:
"וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה חָטְאוּ מַשְׁקֵה מֶלֶךְ מִצְרַיִם וְהָאֹפֶה לַאֲדֹנֵיהֶם לְמֶלֶךְ מִצְרָיִם:
וַיִּקְצֹף פַּרְעֹה עַל שְׁנֵי סָרִיסָיו עַל שַׂר הַמַּשְׁקִים וְעַל שַׂר הָאוֹפִים:"
נשים לב שבתחילה הכתוב מדבר על משקה ועל האופה ואאילו בהמשך מדובר על שר המשקים ועל שר האופים, מה פשר השינוי?
רבינו האברבנאל עמד על כך:
"השאלה הד/ באומרו חטאו משקה מלך מצרים והאופה לאדוניהם למלך מצרים ואח"כ אמר ויקצוף פרעה על שני סריסיו על שר המשקים ועל שר האופים כי למה לא קראם בראשונה סריסים ולא שר המשקים ולא שר האופים כשספר חטאם לענין הקצף קראם  סריסים ושרים"

ועונה:
"...ולכן חשבתי שיהיו בבית פרעה ...שהמלך עושה אחד משרין שר המשקים ואחד שר האופים וכל אחד מהם הוא ממונה על אותו אמנות...בשאר ימות השנה לא יעבדו אותו השרים בידיהם אבל יש להם אנשים שיעבדו במקומם".
דהיינו מדובר במערכת היררכית - משרד המשקים ובראשו שר ומשרד האופים ובראשו שר ובכל משרד כזה מספר בעלי מלאכה שהם משרתים ביומיום את המלך ואחד מהם הוא זה שחטא - במשקים נמצא זבוב בכוס ובאופים נמצא צרור - תולעת בכיכר הלחם (שיטת המדרש ורש"י בעקבותיו, אומנם החזקוני מפרש שפשעו פשיעה כלכלית חמורה שעירבו מים ביין ועירבו סוגי קמח אך זה נושא למאמר אחר). אבל המלך לא רצה להעניש את הש"ג אלא לקח את השר הממונה ואותו העניש כי הוא היה צריך לקבוע נהלים ותהליכים שיימנעו תקלות כאלו.
אם כך שאלת השאלה למה בכל זאת לאחר שלושה ימים שר המשקים שוחרר ואילו שר האופים נתלה?
והתשובה היא שזבוב בכוס מופיע ברגע האחרון ולא בהכרח ניתן להישמר ממנו ולכן על זה מגיע נזיפה מינהלתית ותו לא ואילו על תולעת באוכל שיכולה להופיע בכל שלב החל מאחסון הקמח וניפויו וכלה באכסון כיכרות הלחם כאן כבר לתהליכים ושיטות עבודה לבקרה ולשליטה יש מקום משמעותי ולכן מי שפשע בכך יודח מתפקידו כמנהל הפעילות. מכאן יש לקח גדול לכל ועדות החקירה למיניהם ואנשי הביקורת שלעיתים קרובות נתפסים לדברים שוליים שאוליי לא מתנהלים בהתאם לספר אבל לא אלו באמת הבעיות האמיתיות של הארגון ובכל זאת עורפים וצולבים את מי שטעה בהם העיקר שהתהליכים יהיו בסדר.
ונשאלת השאלה איך יוסף הבים מהחלום שדווקא שר האופים ימות? החלום מדבר על זה ששר האופים מחזיק סלים על ראשו ובסל העליון מאכלי פרעה והעוף מנקר במאכלים אלו.
יש מספר תשובות בדבר והעיקרים שבהם היא שעצם העובדה ששם את המאכל בסל העליון מראה על פשיעותו, ואילו האברבנאל מפרש שראה את העופות מנקרים וידוע שזה מה שקורא לגופה שתלויה מספר ימים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה