יום שישי, 4 בנובמבר 2011

חשיבה קבוצתית, המבול, מגדל בבל ונוח


ז מרחשווןהתשע"ב
04/11/11

חשיבה קבוצתית, המבול, מגדל בבל ונוח
בפרשת נח מסופר בתחילה על המבול שבא לאחר השחתת האדם ולאחר מכן על פרשת מגדל בבל ועונשם של בוני המגדל שהיה בפירוק אחדותם.
רבותינו דנו רבות בשאלה עבירתם של מי חמורה יותר של דור המבול שעברו על גילוי עריות או של דור בבל שרצו למרוד בה'. נמנו וגמרו שחטאם של דור המבול רב יותר כי לא נחתם דינם אלא על הגזל ועונשם היה כלייה מהעולם ואילו דור בוני המגדל בגלל האחדות שהייתה ביניהם קיבלו עונש קל יחסית של בלבול והפצה ממקום אחד עונש שיש בו גם תועלת.
בפעילותם של דור המבול היה גם סוג של חשיבה קבוצתית. גם אצלם הייתה אחדות מסויימת – אחדו בביצוע מעשים אסורים, אחדות בקידוש יצר המין, אחדות בגזלה ובגניבה ואחדות בכך שלא נשמעו לכל האזהרות שניתנו להם מלמעלה. לפי האגדות כבר מספר דורות לפני נח היה מבול קטן ששטף שליש עולם וכן דורו של נח ראה את נח בונה את התיבה 120 שנה, ונח קצת הסביר להם למה אבל לא קרה כלום ולא חל שינוי בהתנהגותם (מעניין להשוות להנהגות של נח המודרני ואנשי עירו בסרט המשעשע של טום שדיאק). כבר עסקנו בעבר בנושא החשיבה הקבוצתית ואחד התובנות המהותיות שהעלינו בנושא ומגובה גם בתיאוריות הניהול המודרניות היא חשיבות גיוס מתעמתים. היה מצופה מנוח להיות סוג של מתעמת אך כפי שרומז שמו הוא היה נח לבריות ונח לה' אבל לא התעמת עם בני דורו וניסה להביא אותם לשינוי מהותי בדרכי התנהגותם (וזאת לעומת אברהם שלא הסתפק במרד שלו באביו ובנמרוד אלא הגדיל לעשות והקים פונדק להכנסת אורחים שניסה לחולל שינוי מלמטה). מהות זו של נוח קצת סותרת את תחילת חייו כי שמו נקרא נוח מהסיבה "זה ינחמנו ממעשינו ומעצבון ידינו מן האדמה אשר איררה ה'". מפרש רש"י שעד דורו של נח האנשים היו עובדים קשה אבל האדמה הייתה מוציאה קוץ ודרדר מקללתו של אדם הראשון ואילו נח המציא להם את המחרשה וכלי הזריעה וגרם לקללה להיעלם כך שהאנשים המשיכו לעבוד קשה אבל היו פירות למאמציהם אלו (כעין יגעת ומצאת תאמין). בשולי הדברים נעיר שניכוס הטכנולוגיה לנח והאמירה שהתקדמות טכנולוגית שווה סוג של התקדמות דתית/רוחנית עומדת ביסוד חלק ניכר מהאתוס המערבי-פרוטסטנטי והיה מניע ניכר לתמורות הטכנולוגיות העצומות במאה 19 באנגליה ובארה"ב.
נחזור לעניינו אנחנו רואים שבראשית דרכו של נח היה בו צד של מתעמת אך זה היה צד טכני-טכנולוגי הוא חיפש דך נכונה  לעבד את האדמה והצליח בה אך לא היה בו צד מתעמת של היבטים מהותיים בחיים של בני דורו ובלשון הארגון שלנו בדרך שבה הארגון מתנהל חי ונושם בדרך עשיית עסקיו ובטיפולו בעובדיו. המחסור במתעמת יחד עם התפיסה הבסיסית של בני דורו של כוחי ועוצם ידי הביאו לבסוף לידי המבול.
לאחר המבול נוח יוצא מהתיבה והדבר הראשון שהוא עושה הוא נטיעת כרם. גם כאן יש חידוש גדול של "תיעוש" מסויים של תעשיית הכרמים. עד אותו הדור היו נוטעים גפן פה גפן שם ונוח נטע כרם גדול ומרוב התלהבות והסכמת הבריאה איתו עוד באותו היום הכרם פרח, הניב ענבים שנבצרו ונעשה מהם יין ואז נח נפל בחטאו והשתכר מהיין. גם כאן אנחנו יכולים לראותץ מחדש את חדשנותו הטכנולוגית של נח ומאידך את העובדה שמכיוון שבסופו של דבר לא עמל ולא יגע בכרם להוציא ממנו יין נפל בתקלה של השתכרות שהייתה עתידה להביא את צאצאו לוט לידי משכב עם בנותיו.
ומדור המבול נעבור לדור הפלגה – הדור של מגדל בבל. ראשית חשוב לציין שדווקא לסיפור מגדל בבל יש תיעודים מסויימים בארכיאולוגיה בדמותם של מגדלי זיקורת שנבנו ע"י השומרים והבבלים שלאחריהם בתקופה המתוארכת לפי הארכיאולוגיה לפרק זמן דומה לתקופת דור הפלגה לפי סדר עולם. מגדלים אלו היו גבוהים יחסית והגבוהה שבהם התנשא ל 92 מטר כגובהו של בנין בן  25-30 קומות.
בדור זה הייתה כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים וזה היה חטאם הגדול. דווקא האחדות הזו שלאורה הייתה חיובית – לא היה שם גזל וחמס, היו יחסים טובים בין האנשים ועד אבל דווקא אחדות זו הייתה לצנינים בעיני האל והוא החליט לעוקרה מהשורש וללמדאת בני האדם דווקא את חשיבות הגיוון וההתייחסות האישית לכל אחד. כאם דווקא אנו רואים כוחות חיצוניים שפועלים  בכוח כנגד החשיבה הקבוצתית והאחדות המזוייפת ומפיצים אותה בכל רחבי הסהר הפורה ומסופוטמיה מה שיצר למעשה את התרבות כפי שאנו מכירים אותה כיום.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה