יום שבת, 18 באוגוסט 2012

למה משה לא נכנס לארץ על אחריות מנהיגותית


18  באוגוסט  2012
ל באב  התשע"ב
למה משה לא נכנס לארץ על אחריות מנהיגותית
"וָאֶתְחַנַּן אֶל יְ־הֹוָ־ה בָּעֵת הַהִוא לֵאמֹר:  אֲדֹנָי יֱ־הֹוִ־ה אַתָּה הַחִלּוֹתָ לְהַרְאוֹת אֶת עַבְדְּךָ אֶת גָּדְלְךָ וְאֶת יָדְךָ הַחֲזָקָה אֲשֶׁר מִי אֵל בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה כְמַעֲשֶׂיךָ וְכִגְבוּרֹתֶךָ: אֶעְבְּרָה נָּא וְאֶרְאֶה אֶת הָאָרֶץ הַטּוֹבָה אֲשֶׁר בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן הָהָר הַטּוֹב הַזֶּה וְהַלְּבָנֹן:"
פסוקים עזי רושם אלו של משה רבינו ממש ערב הכניסה לארץ של העם כוללים את תחינתו להיכנס לארץ ולמחול לו על חטאו.  דברים אלו נארו בטו באב של השנה האחרונה בה כלו מתי מדבר עליהם נגזר עוון המרגלים ומשמשה לא מת עימם התחנן לה'. ונשאלת השאלה למה בכלל משה חשב שהתחינה שלו יכולה להועיל? ואם היא יכולה להועיל למה בכלל התאווה להיכנס לארץ – מה היה חסר לו? ובכלל למה ועל מה נענש משה? והם יש כאן בכלל עונש?
בפרשות האחרונות של ספר במדבר עסקנו וראינו במסעות המלחמה של משה לכיבוש ארצות סיחון ועוג – עבר הירדן המזרחי. ארצות אלו נכללות בגבולות ההבטחה המצומצמת ובהם ישבו שניים וחצי השבטים (שגלו ראשונים בימי אשור) ואף משה הפריש בהם ערי מקלט לרוצח בשגגה. משה חשב שמכיון שנכנס לחלק מארץ ישראל אזי "נדר שהותר מקצתו הותר כולו" ושבועתו של ה' שמשה לא ייכנס לארץ לא תהיה תקפה.
ולמה משה התאווה להיכנס לארץ? הרי זה כדי לקיים מצוות התלויות בארץ שניתן לקיימם מדין תורה רק כשכל ישראל יושבים על אדמתם מה שטרם התרחש בשלב זה. אבל יש לכך סיבה עמוקה נוספת עליה נעמוד בהמשך.
אך מה היה חטאו של משה בגינו לא נכנס? כתוב אחד מזכיר את חטא מי מריבה "יען לא האמנתם בי להקדישני"" אולם בפרשת דברים בעת תיאור חטא המרגלים מופיע פסוק נוסף: "ויתעבר ה' בי למענכם ולא שמע אלי, ויאמר ה' אלי רב לך אל תוסף דבר אלי עוד בדבר הזה".
לא נדוש כאן במהות החטא של מי מריבה וננקוט בדעה האומרת שהחכמים השונים העמיסו על משה הרבה מעבר לנצרך אבל נשאלת השאלה מה הקשר של חטא המרגלים לנושא?
נסקור מספר פרשנויות ומכולם ננסה ללמוד את האחריות המיוחדת שיש למנהיג על מעשיו:
רס"ג מעלה שחטא המרגלים גרם לכך שנתעכבו ישראל במדבר מה שגרם למחסור במים ולחט מי מריבה. ומשה אשם בכך מכיוון שלא צווה כלל לשלוח את המרגלים אלא נאמר לו "שלח לך" לרצונך.
אברבנאל בפרשת דברים מעלה הסבר חדש. הוא מסביר כי משה אכן חטא גם בחטא המרגלים וחטאו היה בכך שהציג להם שאלות נוספות מעבר לשאלות הבסיסיות שנדרשות לצורך הריגול, הוא למעשה שאל שאלות של מהות ולא רק שאלות טקטיות, ומהם נמשך חטאם של המרגלים. אולם הוא מסביר כי חטא זה כשלעצמו לא היה מונע ממנו את הכניסה לארץ, אך לא יתכן שהוא יכנס לארץ כשהוא בעצם גרם בעקיפין לחטא של העם ומנע מהם את הכניסה לארץ. ונקרא קצת מלשונות של האברבנאל:
ניתן לפרש פירוש נוסף כי אכן נסלח למשה חטא מי מריבה ונדר שהותר מקצתו הותר כולו אך משה כמנהיג דור המדבר לא יכול להיות מצב שהוא ייכנס לארץ וכולם ימותו (ועל כך נראה בהמשך עומק נוסף). ואם נדקדק בכתב המינוי שמשה קיבל מה' בספר שמות נראה שבסופו של דבר כתב המינוי הזה כולל רק יציאה ממצרים והנהגה במדבר ולא הכנסה לארץ.
למעשה שני פרשנים אלו מפרשים את המילה "למענכם" כפירוש "בגללכם". אולם יש קו פרשני אחר המפרש את המילה "למענכם" בפירוש "בשבילכם". בדרך זאת הלכו הספורנו והאור החיים.
 הספורנו פירש, "אעברה נא - להכרית כל יושבי כנען, כדי שלא יִגלו ישראל ממנה. ואראה את הארץ הטובה - אתן עיני בה לטובה בברכתי, שתהיה טובה לישראל לעולם. ויתעבר ה' בי למענכם - מפני שהייתי מתאווה לקיים אתכם בה שלא תיגלו ממנה לעולם, והוא כבר נשא ידו להפיל זרעכם בגויים". וזאת למעשה הסיבה שמשה רצה להיכנס לארץ שאילו היה נכנס לא היה ה' שופך חמתו על בית המקדש ולא היה חורבן. אז למה משה אכן לא נכנס? הספורנו עונה שטובת העם ויותר מכך טובת העולם היא כן לצאת לגלות ארוכה שכן אילו משה היה נכנס, לא היו גולים מארץ ישראל, אך טובתם של ישראל בעתוי הנוכחי היא "להפיל זרעם בגויים". אבל יש פירוש אחר שאומנם בית המקדש לא היה חרב אבל בגלל החטא היה ה' מפיל את חמתו על העם ולא על עצים ואבנים ועם ישראל היה כלה ולכן משה לא נכנס לארץ. לפי פרשנות זאת משה מבין את משימתו ולא מביע תרעומת.
אך יש קו נוסף המאחד את תפקידו של משה כמנהיג העם וזה מתבסס על המדרש:
" א"ר חמא בר חנינא, "לכן לא תביאו את הקהל הזה", הקהל הזה אין אתם מכניסין, אבל לכל ישראל אתם מכניסין לעתיד לבא, שנא' "וענתה שמה כימי נעוריה" זה משה ואהרון."
למשה ולאהרון יש תפקיד לעתיד לבוא להכניס את הקהל לארץ באולה העתידה. ההכנסה הזאת לארץ היא לא רק של כלל העם היא גם של דור המדבר....וכפי שפירשנו למעלה אם משה היה נכנס לארץ לא הייתה גלות וממילא לא הייתה גאולה וממילא דור המדברלא היה זוכה להיכנס לארץ. כדי שדור זה יזכה להיכנס לארץ הי דרוש שמשה יישאר מת גם הוא במדבר כדי שיוכל להנהיג אותם לעתיד לבוא. ושוב משה מבין את תפקידו כמנהיג.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה