יום שני, 26 בספטמבר 2011

היררכיה, ספירלה, העברת מנהיגות ופרשיות ניצבים-וילך

26/09/11
כז אלול התשע"א
היררכיה, ספירלה, העברת מנהיגות ופרשיות ניצבים-וילך
בתחילת פרשת ניצבים בתיאור המעמד אומר הכתוב "אתם ניצבים היום כולכם....מחוטב עצך עד שואב מימך". אנחנו רגילים שכאשר אנחנו משתמשים בצירוף מ...עד... אנחנו מתארים מבנה הירככי של מהגדול לקטן או מהקטן לגדול, מהחשוב ללא חשוב ובקיצור מלמעלה למטה או מלמטה למעלה.  לעומת זאת כאן התורה נותנת בתור דוגמא שני דברים קרובים ששניהם נחשבים נמוכים וזה איננו המופע היחיד. גם בספר בראשית במלחמת אברהם במלכים עת מלכיצדק מציע לאברהם תגמול בגין נצחונו אומר לו אברהם "אם אקח משרוך ועד חוט נעל".
מה פשר השימוש הזה בשני דברים קרובים?!
מבאר הרש"ר  הירש לגבי סיפור אברהם (בראשית יד:ג)
"אם שפתנו רוצה לציין דבר מקיף הכולל בקיומו את הכל אין היא נוקטת דבר קטן וגדול, קרוב ורחוק ואומרת – מן הקטן הזה ועד הגדול ההוא, הקרוב הזה ועד הרחוק ההוא, אלא היא רואה את הדברים מסודרים במעגל, נוקטת שתי נקודות סמוכות, ואומרת מזו ועד זו מסביב לכל המעגל. כך כל האומה ...מן העני שהוא לפני המלך כדרך שהוא לאחריו".
דהיינו לפי הרש"ר הירש הציון של של שני דברים סמוכים נועד לציין ולהראות שיש כאן למעשה מעגל שבו לכל אחד מאיתנו יש תכונות משלו, צרכים משלו, מאווים משלו, תפקידים משלו ואין מישהו שהוא גבוה או נמוך, טוב יותר או טוב פחות. לכל אחד יש נקודה ייחודית משלו גם בעבודת ה', גם בדרכי הלימוד וגם בחיים העיסקיים והאישיים. למעשה זה אחד ההסברים הטובים ביותר לסיבה ולצורך במגוון בגיוס בעבודה. כמו שהלקוחות שלי שונים כך גם עובדיי המשרתים את אותם לקוחות, ולא משנה אם הם באים במגע ישיר איתם או רק חוקרים עליהם צריכים להיות שונים ומגוונים.
אבל בהמשך לדרכו של הרש"ר הירש ניתן לומר ביתר עמקות כי בספר דברים התורה מוסיפה נדבך נוסף. בתחילת הפסוקים שצויינו לעיל אומרת התורה "ראשיכם, שבטיכם, זקניכם ושוטריכם" דהיינו יש כאן סוג של מנייה היררכית שנותנת אוליי תמונה שלמה יותר. לפי העמקה זו התפיסה היא שילוב של פירמידה ומעגל – דהיינו ספירלה שאומנם יש בה גבוה ונמוך אך הוא רגעי, לא מחייב וזורם ומשתנה כל הזמן.
התייחסות זאת מחייבת אותנו כמנהלים להבין שאנחנו לא גזע אדונים אלא מי שניתנה להם הזכות והחובה להנהיג את יחידתם לזמן מסויים ולצרכים מסויימים. התנהגותו של משה בסוף ימיו כפי שמתוארת בפרשת וילך מדגימה הנהגה והבנה זאת לעומק.
נחשוב על הסיטואציה בה משה עומד בעיניים מודרניות של מנכ"ל חברה גדולה שמונה לתפקידו לפני עשור. כשמונה החברה הייתה בשפל המדרגה, דימוי נמוך, הפסדים שוטפים ומצטברים גבוהים מאוד, עובדים ממורמרים וכפסע בינו לבין פשיטת רגל. תוך מספר שנים ולאחר קשיים מרובים הצליח לאזן את החברה,  לייצר לה קרדיט חיובי, והכין תוכנית עבודה לעבור לרווחיות משמעותית תוך השקת מוצרים חדשים ומהפכניים. רגע לפני הצלחת תוכניתו החדשה מודיע לו הדירקטוריון "אתה מפוטר" והכפיף X שנחשב לאדם די אפור ינהיג את החברה בתקופת ההצלחה. כולנו יודעים מה יקרה. המפוטר יקבל מצנח זהב כפול ומכופל אך מייד עם עזיבתו ישמיץ את החברה תחת כל גבעה ועץ רענן, לא ישתף פעולה בתהליך החפיפה והעברת הסמכויות ויעמיד פני נעלב. מחליפו דבר ראשון יעשה ניקוי אורוות בדוחות הכספיים שיצביעו על הפסדים ניכרים ובנוסף יפטר את כל ההנהלה ויביא הנהלה חדשה. כעת נבחן מה עשו משה ויהושוע.
פרשת וילך מתחילה ב"וילך משה וידבר את הדברים האלה אל כל ישראל" לאן משה הלך?
 מפרשים רש"י, האבן עזרא, החיזקוני והספורנו שמשה כתב באותו היום 12 ספרי תורה, הלך ולימדם את כל ישראל שמשה הלך לשבטים והודיעם שהוא הולך למות, וכדי שלא יפחדו חיזק ליבם אודות יהושע כפי שנאמר בהמשך הפרשה בפסוקים ז'-ח': "ויקרא משה ליהושע ויאמר אליו לעיני כל ישראל, חזק ואמץ כי אתה תבוא את העם הזה אל הארץ אשר נשבע ה' לאבותם לתת להם, ואתה תנחילנה אותם. וה' הוא ההולך לפניך הוא יהיה עימך לא ירפך ולא יעזבך, לא תירא ולא תחת".
אנחנו רואים את מנהיגותו של משה, שביום עזיבתו משלים את תוכנית העבודה, כותב אותה והולך ומלמדה את כל עם ישראל (תפיסת המעגל, וניהול ע"י הסתובבות). בנוסף וייתר על כן משה מכתיר את המנהיג הבא ואומר לכולם זה המנהיג שלכם (כידוע היה ערעור ע"י הזקנים על מנהיגותו של יהושוע שנתפס כמשרת אפור ולא כמנהיג) הוא יממש את התוכנית העיסקית וייקח אתכם להצלחות.מה שהיה לי יש לו.
יהושוע עם מינויו לוקח מנהיגות מצווה את שוטרי ישראל להכין את העם לביצוע התוכנית ולא מבצע כל מהפך שלטוני, כפי שנאמר בספר יהושוע פרק א "וַיְצַו יְהוֹשֻׁעַ, אֶת-שֹׁטְרֵי הָעָם לֵאמֹר.  א,יא עִבְרוּ בְּקֶרֶב הַמַּחֲנֶה, וְצַוּוּ אֶת-הָעָם לֵאמֹר, הָכִינוּ לָכֶם, צֵידָה:  כִּי בְּעוֹד שְׁלֹשֶׁת יָמִים, אַתֶּם עֹבְרִים אֶת-הַיַּרְדֵּן הַזֶּה, לָבוֹא לָרֶשֶׁת אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם נֹתֵן לָכֶם לְרִשְׁתָּהּ"


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה