יום שישי, 2 במרץ 2012

פורים ומלחכי פנכה


מאמר שכתבתי לפני שנה

טו אדר ב התשע"א
21/03/11
פורים ומלחכי פינכה
מגילת אסתר משופעת בתיאורים של מערכות היחסים בארגון שנקרא מלכות אחשוורוש ובקריאה זהירה אפשר ללמוד לקחים תפעוליים וניהוליים רבים מהמגילה. ברצוני הפעם להתמקד בלקח מעניין שקשור לתחום של מלחכי הפינכה למיניהם – מנהלים כפופים בטלנים ויועצי שקר.
במגילה מופיעים מספר פעמים הטיפוסים הללו שכל מטרתם היא לסכסך ולגרום לבלגן, כנראה לתועלתם האישית.
החל  מממוכן שהמליץ מה שהמליץ על דרך הטיפול הנאותה בושתי [1], דרך נערי המלך שהמליצו לקבץ נערות בתולות[2] וכלה בהמן שביקש להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים.
אבל יש מקרה נוסף שבו אני רוצה להתמקד והוא למעשה ראש לפורענות, תיאור מערכת היחסים בין המן למרדכי שהביאה וגרמה לכעס של המן:[3]
"וּמָרְדֳּכַי--לֹא יִכְרַע, וְלֹא יִשְׁתַּחֲוֶה ג וַיֹּאמְרוּ עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ, אֲשֶׁר-בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ--לְמָרְדֳּכָי:  מַדּוּעַ אַתָּה עוֹבֵר, אֵת מִצְוַת הַמֶּלֶךְ ד וַיְהִי, באמרם (כְּאָמְרָם) אֵלָיו יוֹם וָיוֹם, וְלֹא שָׁמַע, אֲלֵיהֶם; וַיַּגִּידוּ לְהָמָן, לִרְאוֹת הֲיַעַמְדוּ דִּבְרֵי מָרְדֳּכַי--כִּי-הִגִּיד לָהֶם, אֲשֶׁר-הוּא יְהוּדִי ה וַיַּרְא הָמָן--כִּי-אֵין מָרְדֳּכַי, כֹּרֵעַ וּמִשְׁתַּחֲוֶה לוֹ; וַיִּמָּלֵא הָמָן, חֵמָה"
דהיינו אם קרא היטב את הפסקים נראה שעבדי המלך הם אלו שלמעשה סכסכו בין המן למרדכי!!! אם הם לא היו מציקים למרדכי (וגורמים לו לעמוד על עקרונותיו ביתר תוקף) ואם הם לא היו הולכים ומספרים להמן (וגורמים לו להפוך את הנושא לעקרוני) כל הסיפור לה היה קורה.
מנהל ומנהיג מעצם טיבעו מבודד מההמון ונתון למניפולציות של אנשי לשכתו, מנהליו ויועציו. לרוב הוא אינו נחשף למידע הגולמי ולאנשים הפשוטים וכך הוא יכול לאבד מידע חשוב על הלכי הרוח האמיתיים של עובדיו ועל המצב האמיתי של עסקו. מההוא יכול לעשות כנגד זה?
Management by Walking around – פשוט להסתובב ולדבר עם האנשים ולשמוע כמה שיותר ממקור ראשון. נכון שככל שעולים בדרגה האדם הפשוט יתבייש לדבר וכן כל הזמן תהיה מוקף בעוזרים אבל אסור לוותר על זה וצריך כל הזמן להשתמש בזה. אם העובדים יראו שאתה מדבר איתם, מתייחס אליהם ולדבריהם, שואל שאלות ומתעניין בעבודתם לאורך זמן הם ייפתחו ויספרו דברים מעניינים.
לשלוט בפרטים ובחומר הגלם – או לפחות להיראות כאילו אתה עושה זאת. אם נניח אתה מקבל (כמקובל) מצגות עמוסות טבלאןת ומסקנות לבקש לקבל את חומר הגלם ולעשות פעם או פעמיים ניתוח מעמיק של נתוני הגלם והדרך שהגיעו מחומר הגלם לנתונים שהוצגו ולמסקנות. ניתוח כזה מלבד היותו מעניין ומתרגל את שרירי המוח כבר יעמיד את כל הכפיפים בהיכון  ויכריח אותם להימנע ממניפולציות. בייחוד אם תחזור על התרגיל מעת לעת.
לסרב לרכילות – כמה פשוט שזה נשמע וכמה קשה שזה פשוט לא להתייחס לרכילות ולא להיתפס למשחקי גאווה. תארו לכם שהמן לא היה מתעצבן...הוא הרי היה נשאר השליט האמיתי של פרס הרבה שנים!!.




[1] מגילת אסתר א:טז-כ
[2] מגילת אסתר  ב:ב
[3]  מגילת אסתר ג:ב-ה

תגובה 1:

  1. הניהול די טמון ביהדות כאשר בניית אתרים לעסקים קטנים היה ידוע עוד מלפני דורות רבים.

    השבמחק