יום שישי, 2 במרץ 2012

פורים ומחווני התראה


02/03/2012
ח אדר התשע"ב
פורים ומחווני התראה
אחת השאלות שתמיד עניינו אותי כקורא המגילה היא איך שונאי ישראל נפלו למלכודת ולא עצרו בזמן? הרי חילופי השלטון בהם מרדכי גבר על המן אירעו בחודש ניסן ואז ניתן צו שמאפשר ליהודים להתגונן אבל ניסיון הפרעות ביהודים והלחימה נערכו רק 11 חודש לאחר מכן באדר, למה כל אלו שרצו להרוג יהודים לא שמו ליבם לחילופי השלטון ולצו ובכל זאת ניסו להרוג יהודים?
את התשובה ננסה להביא מניתוח טעותו של סטלין לגבי כוונות התקיפה של גרמניה הנאצית לפני מבצע באר בארוסה אך לפני כן נסביר את השאלה לעומק תוך שיטוט קל במגילה.
גזירת המן התרחשה בתחילת חודש ניסן:
"בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן, הוּא-חֹדֶשׁ נִיסָן, בִּשְׁנַת שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה, לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ:  הִפִּיל פּוּר הוּא הַגּוֹרָל לִפְנֵי הָמָן, מִיּוֹם לְיוֹם וּמֵחֹדֶשׁ לְחֹדֶשׁ שְׁנֵים-עָשָׂר--הוּא-חֹדֶשׁ אֲדָר" ופורסמה ב 13 לחודש ניסן  " וַיִּקָּרְאוּ סֹפְרֵי הַמֶּלֶךְ בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן, בִּשְׁלוֹשָׁה עָשָׂר יוֹם בּוֹ, וַיִּכָּתֵב כְּכָל-אֲשֶׁר-צִוָּה הָמָן אֶל אֲחַשְׁדַּרְפְּנֵי-הַמֶּלֶךְ וְאֶל-הַפַּחוֹת אֲשֶׁר עַל-מְדִינָה וּמְדִינָה וְאֶל-שָׂרֵי עַם וָעָם, מְדִינָה וּמְדִינָה כִּכְתָבָהּ וְעַם וָעָם כִּלְשׁוֹנוֹ", באותו היום בא מרדכי לפני שער המלך, לבוש שק ואפר וכל דין הדברים שהיה לועם אסתר ובסוף הוא מסכם איתה שהיא תבוא לפני המלך לאחר שלושה ימי צום (כן באותה שנה אסתר צמה בליל הסדר). ביז בניסן היא באה לפני המלך ומזמינה אותו למשתה ולמחרת לעוד משתה ובמשתה השני מתבצעת ההפיכה, נתלה המן ומרדכי משגר לאחר מספר ימים איגרות בהם מאושר ליהודים להתגונן. האיגרות נשלחות לקראת סוף סיוון "יִּקָּרְאוּ סֹפְרֵי-הַמֶּלֶךְ בָּעֵת-הַהִיא בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁלִישִׁי הוּא-חֹדֶשׁ סִיוָן, בִּשְׁלוֹשָׁה וְעֶשְׂרִים בּוֹ, וַיִּכָּתֵב כְּכָל-אֲשֶׁר-צִוָּה מָרְדֳּכַי אֶל-הַיְּהוּדִים וְאֶל הָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִים-וְהַפַּחוֹת וְשָׂרֵי הַמְּדִינוֹת אֲשֶׁר מֵהֹדּוּ וְעַד-כּוּשׁ שֶׁבַע וְעֶשְׂרִים וּמֵאָה מְדִינָה, מְדִינָה וּמְדִינָה כִּכְתָבָהּ וְעַם וָעָם כִּלְשֹׁנוֹ; וְאֶל-הַיְּהוּדִים--כִּכְתָבָם, וְכִלְשׁוֹנָם".
והינה למרות זאת בחודש אדר בתאריך שיועד מראש ע"י המן לפרעות ביהודים מתחוללים קרבות בין היהודים לפורעים ונהרגים בקרבות אלו מעל 75000 פורעים, למה הם עשו את זה לעצמם?
כפי שאמרתי ננסה לענות מניתוח האירוע של פתיחת המלחמה בין גרמניה הנאצית לברית המועצות במלחמת העולם השנייה. כל היסטוריון שרואה את התקופה שקדמה ללחימה לא מבין למה סטאלין לא שת ליבו לכל האזהרות שניתנו לו, למה לא שם לב למידע הרב שזרם על ההיערכות הצבאית ההתקפית במובהק של גרמניה ועל תנועות הצבא לכיוון הגבול הסובייט. כיצד לא התייחס לאזהרות צ'רצ'יל? כיצד לא שם לב לאזהרות המרגל שלו ביפן – זורגה – שסטלין ייחס ערך למידע שהביא לגבי זה שיפן לא תפתח חזית שנייה מול רוסיה אפילו אם זו האחרונה תיכנס ללחימה מול גרמניה? התשובה הקלה והפשוטה שכולם אמרים היא – סטלין היה שבוי בקונצפציה. ומכיןן שהייתה לו קונצפציה פירש את המידע הזה לא נכון. בדיוק כפי שקרא למודיעים האמריקני ערב התקיפה בפרל הארבור ולמודיעין הישראלי ערב מלחמת יום הכיפורים. הבעייה עם תיזה זו פשוטה למדיי. סטלין והצבא הרוסי דיברו לאורך כל שנות ה 30 על מלחמה עם גרמניה כדבר ברור מאליו. כל תוכניות הקרב הן ההגנה והן ההתקפה היו מוכוונות לכך, בכל שנה שלפני תחילת הקרבות גם הסובייטים ריכזו צבא עצום סביב לגבול והעבירו ציי מלחמה ים ואוויר מחזיתות לא רלוונטיות לחזיתות שכל מטרתן תקיפה ישירה של גרמניה או עקיפה דרך רומניה ופולין. לאחרונה מצאתי תשובה מעניינת לשאלה זו שמעמיקה את ההבנה של המהלך. המודיעים הצבאי הסובייטי הגדיר לעצמו שלושה מחוונים שירמזו על התקפה ממשמשת ובאה של הנאצים זמן רב מראש. המחוונים היו קשורים לצמר כבשים ולשמן רובים. כל מי שרוצה לפלוש לרוסיה וזוכר את ההיסטוריה ובפרט את מסע נפוליאון והקור העז שהשמיט את הצבא הגדול חייב לתת לחייליו שלושה דברים, אפילו אם הוא תוקף בקיץ – מעלים כבשים מחממים, שמן רובים בעל הרכב כימי שונה שלא קופא בקור ושמן מכוניות בעל תכונות זהות השונה מהשמן הרגיל. המודיעין הסובייטי פרש רשת מרגלים שדיווח על כל תנועה ריגה בשוק שחיטת הכבשים, מרגלים ליקטו מפאתי המחנות הנאציים את מטליות ניקוי השמן ושלחו אותם לסינתזה ברוסיה תוך סיכון אישי עצום. אבל הצבא הגרמני לא ציית לניתוח הגיוני זה. היטלר היה משוכנע שבמלחמת הבזק ינצח ולכן לא הכין את צבאו לחורף (הוא שכח את אימרתו של מקיאבלי שמי שמכה ראשון בעוצמה ולא מנצח מייד חוטף מכה יותר חזקה אחר כך).לפיכך לא הכין מעילי כבשים בכמות מספקת, לא החליף שמן רובים ולא עשה כלום מה שהביא לכך שלמרות המודיעין המופלא והמחוונים הטובים סטלין נכשל. הוא היה בטוח שיצליח לתקוף ראשון והיטלר הקדים אותו. אכן הייתה קונצפציה אבל היא נתמכה בנתוני מחקר חזקים והגיוניים...
נראה שאותו דבר אירע כאן. הפורעים לא מכירים את כללי המלוכה. הם היו בטוחים שאם באמת חל מהפך שילטוני תצא הודעה תקיפה שאסור לפגוע ביהודים והצבא יעשה הכל למגר את ההכנות שלהם לתקוף וידאג להציב משמרות הגנה על בתי היהודים. הם ראו שזה לא מתרחש אלא שרק יצא צו ערטילאי כזה שמאפשר ליהודים להתגונן ואמרו אם כך בוא נצא וננצח אותם.
המשמעות של ניתוח זה ברורה. כל אחד ואחד במקום עבודתו עסוק הרי בהכנת מדדים, יעדים בכלי ניטור משוכללים על ביצועי החברה, ביצועי המתחרים, דעת הקהל החל מכלים של מערכות מדדים משוכללות פנים ארגוניות וכלה בכלי ניטור מתוחכמים על הרשת החברתית. הבעייה של כל הכלים הללו היא משותפת למה שתיארנו מקודם הם בודקים את מה שבניתוח ההגיוני שלנו נראה לנו יכול לקרות ולא את מה שלא העזנו לחשוב עליו ולהעלות בקול. בדיוק כפי שקרה לכל החברות הגדולות וחברות הייעוץ לפני תחילת המחאה. אף אחד מהם לא חזה כזאת התפרצות כי כל המדידות היו בעולמות הרגילים ולא בעולם החדש שנוצר.
מה הפתרון לכך? שאלה מצויינת שחלק תשובה אליה נעוץ ביכולת לגייס לארגון ולהקשיב לאנשים שחושבים קצת אחרת ומנתחים דברים מזוויות מוזרות ואפילו כאלו שנראות לא הגיוניות. מהנכונות לפעמים לנתח ולחקור תופעות שנראות לא קשורות ואף מעורפלות ומטופשות ולא רק כל הזמן לנתח את הדברים הרגילים. מבחינתי מדידת דברים באמצעים טכנולוגיים חדשים – למשל ניטור שיחות ברשת החברתית – זה עדיין הדברים הרגילים. אין כאן ניסיון לנתח אחרת תופעה ולהבין מהניתוח הזה מה יכול לבוא אלינו כפתע פתאום כברבור שחור.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה