יום ראשון, 21 באוגוסט 2011

פסח וחשיבה קבוצתית

כז ניסן התשע"א
01/05/11
פסח וחשיבה קבוצתית
בשביעי של פסח אנו קוראים על האירוע המדהים של קריעת ים סוף וטביעת המצרים בים. אנו רואים שלמרות כל המכות שהמצרים קיבלו לאחר שבני ישראל יוצאים ממצרים משנים לפתע המצרים את דעתם[1]
"וַיֻּגַּד לְמֶלֶךְ מִצְרַיִם כִּי בָרַח הָעָם וַיֵּהָפֵךְ לְבַב פַּרְעֹה וַעֲבָדָיו אֶל הָעָם וַיֹּאמְרוּ מַה זֹּאת עָשִׂינוּ כִּי שִׁלַּחְנוּ אֶת יִשְׂרָאֵל מֵעָבְדֵנוּ"
ופרע לוקח את עמו ומרכבות וסוסים (שהיו שייכים לאלו שבמכת ברד הסתירו את הסוסים לפני שירד הברד כי יראו מדבר ה') ויצאו לרדוף אחרי בני ישראל ואחר כך נכנסו לים וטבעו. יש לפנינו מעבר לכישלון המנהיגות שדיברנו עליו מקודם גם דוגמא נוראית לחשיבה קבוצתית. היכן המצרי שיקום ויגיד:" חבר'ה השתגעתם, עכשיו מתו לנו מאת אלפי בכורים, קיבלנו מלא עונשים, הרי אתם עצמכם בעלי הסוסים האמנתם והחבאתם את סוסיכם תעזבו אותם." וזה לא קרה.
החשיבה הקבוצתית היא קשה מנשוא וצריך להבין איך ניתן להתגבר עליה:
הקמת מחלקת הכנגד – כפי שבוצע באמ"ן שיש מחלקה שכל תפקידה להגיד הפוך מהקונצנזוס. הבעייה העיקרית היא תהליך יקר שאוליי מתאים לארגונים גדולים ובעיקר לעבודת מודיעין. בעולם העיסקי גם עבור ארגונים גדולים פתרון זה לא מתאים. אני כמנכ"ל לא יכול להרשות לעצמי שיהיו לי אנשים בארגון שכל מה שהם עושים זה לחשוב הפוך מהארגון אני צריך שכל המנהלים שלי יהיו חשופים לתהליכי החשיבה ולאחר מכן לתהליכי הביצוע.
הפנמה תרבותית – זה אומנם תהליך יותר פנימי של הפנמה אישית ע"י המנכ"ל של חשיבות העניין ע"י המנכ"ל והיכולת שלו לתת מקם לכל המנהלים להביע את דעתם אף שהיא מנוגדת לשלו. אך דא עקא מחקרים מוכיחים כי מנכ"לים אף אלו שחושבים שהם עושים זאת בפועל לא עושים זאת. ויותר מכך גם אם יהיה מנכ"ל אחד שיעשה זאת מי מבטיח לנו שמחליפו ידגול בכך?
גיוס מתעמתים – הטמעה בתהליך הגיוס של חיפוש אנשים שיודעים להגיד אחרת, שיודעים לשאול שאלות ולא פוחדים להגיע לחקר שורש העניין גם כשמנסים לעצור אותם. אנו עוסקים בפסח ובהקשר זה של שאילת השאלות רצוי לדבר על משה בסיפור הסנה נאמר[2] "ויאמר משה אסורה נא ואראה את המראה הגדול הזה" רק לאחר שמשה מנסה לחקור נאמר "וירא ה' כי סר לראות ויקרא אליו" דהיינו אם משה היה ממשיך בדרכו ולא חוקר את הדבר המשונה הזה הוא לא היה המנהיג.....גם אחד מחתני פרס נובל סיפר שרק בגלל שאימו עודדה אותו כל הזמן לשאול שאלות הגיע לאן שהגיע.
כמובן שצריך לוודא שאנשים אלו יודעים להציג את עמדתם בצורה מדוייקת ואמינה תוך הסתמכות על נתונים ותחושות בטן והכי חשוב שאם מחליטים בניגוד לדעתם יבצעו את הדעה ההפוכה באותו להט שהיו מבצעים את דעתם.
אם תצליח לגייס מספיק אנשים מתמעתים לארגון שלך שיש להם את התכונות שציינו אז לא תהיה תלוי יותר בגחמות של מנהל כזה או אחר או בשינויים ארגוניים בעייתיים, היעדר חשיבה קבוצתית יהפוך לחלק מהאופי ומהתרבות הארגונית שלך.




[1] שמות יד:ה
[2] שמות ג:ג

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה