יום ראשון, 21 באוגוסט 2011

אמור וקללות

אמור וקללות
השבת קראנו את פרשת אמור העוסקת בנושאים שונים כגון: טומאת הכהנים, עבודת בעלי מומין במקדש, חגים ומועדים ועוד ומסיימת בדין המקלל[1]:
"וַיֵּצֵא בֶּן אִשָּׁה יִשְׂרְאֵלִית וְהוּא בֶּן אִישׁ מִצְרִי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיִּנָּצוּ בַּמַּחֲנֶה בֶּן הַיִּשְׂרְאֵלִית וְאִישׁ הַיִּשְׂרְאֵלִי: וַיִּקֹּב בֶּן הָאִשָּׁה הַיִּשְׂרְאֵלִית אֶת הַשֵּׁם וַיְקַלֵּל וַיָּבִיאוּ אֹתוֹ אֶל מֹשֶׁה וְשֵׁם אִמּוֹ שְׁלֹמִית בַּת דִּבְרִי לְמַטֵּה דָן:  וַיַּנִּיחֻהוּ בַּמִּשְׁמָר לִפְרֹשׁ לָהֶם עַל פִּי יְ־הֹוָ־ה: וַיְדַבֵּר יְ־הֹוָ־ה אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר:
הוֹצֵא אֶת הַמְקַלֵּל אֶל מִחוּץ לַמַּחֲנֶה וְסָמְכוּ כָל הַשֹּׁמְעִים אֶת יְדֵיהֶם עַל רֹאשׁוֹ וְרָגְמוּ אֹתוֹ כָּל הָעֵדָה"
מתואר מקרה שבו שני אנשים רבים אחד מהם מקלל את ה' ומייד מקבל עונש חמור של הרחקה מהחיים. לא ניכנס לשלל הפרשניות על מי הם היו ומה ההיסטוריה שלהם אלא נדבר על מסר ארגוני אחד שעולה מהכתובים מה עושים עם איש שבהתנהגותו הוא מותח את הגבולות הצורה קיצונית?
התשובה ברורה – מוציאים אותו מחוץ למחנה אפילו אם יש לו יכולות גבוהות, אפילו אם הוא "קריטי" להצלחה של הארגון – מפטרים אותו. אם יש לך בארגון אדם שמרשה לעצמו לקלל, להטריד מינית,למעול או לעשות פשעים קטנים אחרים או אפילו דברים שאין בהם פליליות אך יש בהם התנהגות לא מוסרית מקומו אחד – מחוץ לארגון.


[1] ויקרא כד:י-יג

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה