יום רביעי, 17 באוגוסט 2011

תזריע ופיתוח כפיפים



כז  אדר ב התשע"א
03/04/11
פרשת תזריע ופיתוח כפיפים
פרשת תזריע מתחילה בדיני טומאת היולדת והציווי על ברית המילה אבל רובה עוסקת בדיני המצורע[1] : פירוט סוגי הצרעות – אדם, בית,כלים, צורתם טומאתם וטהרתם.
רבותינו אומרים כי נגע צרעת בא על לשון הרע ומטרתו להוכיח את האדם ולגרום לו לחזור בתשובה. נאמר בספרים[2] ש"נגע" זה אותיות "ענג" דהיינו לאדם יש ענג מעונש הזה, ולמה? כי  יש בנגע זה רמז עמוק מכיוון שמי שמקבל אותו זה רק מי שקרוב ל-ה' דהיינו דווקא אדם צדיק. ועל זה אומר שלמה[3] "את אשר יאהב ה' יוכיח".
 מהו אותו  "ענג" שבנגע הצרעת ? לעיתים אדם רואה את עיקר תענוגותיו וחייו באכילה ושתייה וכדומה. והתורה אכן התירה לאכול ולשתותאך שלא נבוא מתוך כך להתגרות בהקב"ה ובבריות שברא, אם האדם ח"ו יגיע למצב בו מסתכל אך ורק על עצמוהתורה אומרת "וטמא טמא יקרא" האדם שקיבל את הצרעת הוא כעת בתיקון רוחני להגיע לשלמות הדיבורלהשתמש בו לדברים ערכיים ומוסרייםולא חלילה ללה"ר. דהיינו הענג הוא ההתפתחות של האדם והעלייה שלו במדרגות התבונה, החכמה והמוסר.
כך בדיוק צריך לחשוב ולהתנהל מנהל שרוצה לפתח כפיפים ולגרום להם להצליח. כולנו מכירים את התופעה שמסמנים עובד או עובדים למסלול קידום מואץ ומייד נותנים להם תנאים, משכורות, מעמד, חניה, משרד ויתר שלל הדברים ודווקא בעמידה ביעדים העסקיים והארגוניים  מוותרים להם ומקילים עליהם. הלקח מהצרעת הוא בדיוק הפוך. יש מישהו שאתה רוצה לקדם שהוא שווה את ההשקעה? תשקיע בו באמת – תיתן לו מטלות ומשימות קשות, תיתן לו הדרכה וחניכה שיצטרך להשקיע בה מזמנו בארגון ומחוץ לארגון, תבחן אותו כל הזמן ותראה שהוא בכיוון הנכון, תמשב אותו, תבחן אותו וכן בסופו של דבר גם תיתן לו יותר מלאחרים ברמה החומרית.
בתפן פיתחנו תוכנית פיתוח למצטיינים שכללה, מלבד הכרזה עליהם ותגמול כספי גם רבדים נוספים: תוכנית הכשרה וחניכה מסודרת הן פנימית והן חיצונית ואחריות על פרוייקט ארגוני מהותי לארגון. העובדים שנבחרו נדרשו לעבוד בצוות וכצוות ללא מנהל ולהביא ליישום בארגון פרוייקט משמעותי גלובלי בעל חשיבות עיסקית ממדרגה ראשונה. פרוייקט זה גרם לכך שהם עבדו בתקופה הרלבנטית הרבה יותר קשה מהאחרים, הכירו ולמדו את הארגון על כל רבדיו ומורכבויותיו כולל הניהול הגלובלי שלו בצורה מעמיקה. בסופו של דבר הם התקדמו יותר מהר מאחרים, הצליחו יותר וכאשר היו מנהלים בכירים שיתוף הפעולה ביניהם היה ברמה גבוהה מאוד.


[1] אין הכוונה לצרעת המוכרת כיום אלא למחלה יותר רוחנית
[2] ספר היצירה פרק ב משנה ד
[3] משלי ג:יב

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה