ד אייר התשע"א
08/05/11
קדושה בעולם הזה
לפני שתי שבתות קראנו את פרשת קדושים הפותחת בפסוק[1]:
"דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם קְדֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי יְ־הֹוָ־ה אֱלֹהֵיכֶם"
מה פירוש הקדושה?
נהוג בעיקר בעקבות השפעות נוצריות לזהות את הקדושה עם נושאים הקשורים לעבודת ה' בתפילה ובקורבנות, או לנושאים הקשורים לפרישות מינית או למצער למימוש מינמלי של חיי המין במסגרת הנישואין.
דווקא פרשת קדושים ותנת לנו פרספקטיבה אחרת ומלא ה יותר על מושג הקדושה ולמעשה הופכת את המושג הזה לנוכח וחי בחיינו היומיומיים כולל ביחסינו בבית ובעבודה.
ניתן לראות זאת בבירור מכך שהתורה לא מגדירה כלל קדושה אלא מתחילה לזרוק מצוות לעשרות שלמעשה אין קשר תוכני מהותי בין המצוות, להלן חלוקה סכמטית של מכלול המצוות המופיעות בפרשה בצורה מעורבבת לחלוטין:
· מצוות שבין אדם לחברו: הציווי "ואהבת לרעך כמוך" ; מצוות כיבוד אב ואם; איסורי גניבה, שקר ורכילות; מצוות תוכחה ואיסור נקימה ונטירה; "מפני שיבה תקום והדרת פני זקן".
· צדק חברתי: איסור הלנת שכר; איסור נתינת מכשול לפני עיוור; איסור על לקיחת שוחד; מצוות אהבת הגר; ציווי שלא לרמות במידות ומשקלות
· איסור לנהוג כחוקות הגויים: הקפת הראש והשחתת הזקן, כתובת קעקע, פנייה לאוב ולידעוני; איסור על עבודת המולך.
אמירה זאת של התורה היא משמעותית מאוד לנו בדורנו זה. אנחנו חייבים להבין שקדושה משיגים לא ע"י לימוד ולא ע"יתפילה אלא דווקא ע"י התחככות יומיומית עם העבודה, עם עולם העסקים, עם הקשיים והפיתויים שיש בו ועם ההתגברות עליהם, עם השגת רווח הוגן תוך כדי "נשאת ונתת באמונה".
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה